Dream Team .. membentuk pelapis ..

Dream Team .. membentuk pelapis ..
Khidmat yang tiada akhirnya ...dan kebaikan yang tiada hentinya dari Tuhan pemilik alam ...

Badan Kebajikan Psikiatri @ BKP HoSHAS

Kami berusaha untuk memberikan khidmat terbaik dalam bidang pengesanan , perawatan , penjagaan , kebajikan dan
promosi kesihatan mental bagi mencapai visi dan misi KKM dan HoSHAS .
Mari bersama kami ... DARE TO CARE
...Blog ini bukanlah blog rasmi HoSHAS ,oleh itu sebarang artikel yang di siarkan
tidak menggambarkan sikap, polisi dan dasar KKM/HoSHAS @ ia hanyalah untuk memberi sumbangan dan menyokong serta menjayakan dasar yang sedia ada selagi mana tidak bercangah.
Badan ini adalah inisiatif Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental , Ketua Jabatan , Pakar Pakar , Pegawai Pegawai Perubatan dan kakitangan yang berdedikasi. Mereka adalah bakal penyumbang kepada blog ini.
Moga memberi manfaat kepada semua

Thursday, February 16, 2012

KAYANGAN TERBAKAR .. sebuah karya psikik ?

insan yang ...
ayat yang tidak di makan anai anai manakala kertas yang sekeliling dan
tafsir ayat dalam tulisan rumi habis di makan anai anai .

16.2.2012 @ Khamis

KAYANGAN TERBAKAR ..

Pengantar dari InsanPrihatin :

Naskhah ini aku dapati dari seorang pesakit ‘ Bipolar Disorder ‘ M Danial sekitar tahun 2011 semasa aku membuat lawatan kerja ke rumahnya . Aku tidak pasti apakah ianya naskhah asal karya beliau sendiri atau plagiat . Namun menurut beliau ini adalah karya beliau sendiri . Baru inilah pertama kali aku ‘menjumpai’ karya ini @ tajuk Kayangan Terbakar ini , jadi aku tidak dapat memastikan . Sekiranya ada sesiapa yang mengetahui karya ini yang mungkin beliau ambil dari sumber tertentu maka tolong maklumkan kepada ku .

Meneliti hasil karya ini mengimbau kenangan aku ke zaman persekolahan .. memang aku dari aliran sastera dan biasa dengan karya begini namun masa telah berlalu , aku sudah tidak lagi menjelajah dunia sastera . Minatku telah berubah meneliti dan memahami dunia perjuangan mendaulatkan Islam di dalam diri dan jagat ini . Meneliti karya , Syekh As Syahid Hasan Al Banna , Sy Qutb , Dr Yusuf Al Qhardawi , Ust Fathy Yakan , Ust Mustafa Masyhur dan lain lain . Sekali aku di runtun juga menghabisi novel ‘Musafir Cinta‘ karya novelis Indonesia Taufiqurrahman Al Azizy dan filem Aayat ayat Cinta . Kalau dulu aku juga meminati Prof dr HAMKA dengan novel Tenggelamnya Kapal Van De Veight , Falsafah Hidup Muslim dan lain lain . Aku lakukan untuk mendekatkan diri dengan gulongan muda khasnya ‘dunia’ anak anak ku yang meniti usia remaja mereka .

Berbalik kepada Kayangan Terbakar , memang mempunyai nilai yang tinggi dan sukar untuk memahaminya . Aku menyalin karya ini untuk di kongsi di dunia maya dan sebagai kenangan hormat ku kepada beliau . Karya ini di beri tajuk Kayangan Terbakar .. masih aku tidak sempat menelaaah dan memahami keseluruhan isi nya . Ianya tersusun indah dan umpama satu karya @ manuskrip yang sedia untuk di cetak . Menurut beliau tiada yang berminat menaja percetakan karya ini . Aku tak pasti beliau mempunyai karya lain dengan nama lain yang telah menempatkan dirinya dalam dunia ‘ sastera’ tanah air . Jadi untuk menaja dan mencetak karya beliau hanyalah satu ‘minat’ dan menghargai persahabatan dan perkenalan bukan mengharapkan pulangan apa pun .

Aku berusaha menyalin semula karya ini agar aku bisa mengenal dan memahami lebih mendalam lukisan rasa dan alir pemikiran beliau . Ini adalah penghargaan ku terhadap ‘seni’ yang mengalir dalam dirinya lebih lagi pengembaraan psikik yang mungkin satu kelainan yang dapat dicungkil . Dengan menyalin semula karya ini aku dapat meneliti satu persatu ayat yang beliau nukilkan . Moga aku dapat mendekati beliau dan memahami pemikiran yang tersirat dengan pelbagai ‘ilusi ‘ , halusinasi dan ‘tought insertion’ dan ciri ciri grandiose yang melingkari beliau semasa sakit @ manic phase dan mungkin di kala ‘depression ‘ melanda beliau sehingga menjadi beliau ‘aggressive’ dan tidak dapat menjalankan tugas dengan baik atau terpaksa di masukkan ke wad .

Sekarang aku telah bersara secara resmi dan masa yang terluang aku harap dapat menyelesaikan menyalin karya beliau ini . Aku berdoa agar beliau dapat menjalani kehidupan ini dengan selesa dan terus ‘ mendampingkan’ diri dengan Maha Kuasa dan beroleh bahagia . Aku juga menulis semula karya ini untuk tatapan rakan rakan dan kakitangan Jabatan Psikiatri HoSHAS dan boleh di ikuti melalui blog www. Satu Jiwa BKP HoSHAS iaitu blog Badan Kebajikan Psikiatri HoSHAS Temerloh yang aku menjadi Setiausaha nya .

Selamat membaca . Simi latif 16.2.2012

TAJUK KARYA : KAYANGAN TERBAKAR ( SYAIR , GURINDAM DAN SENANDUNG )

SERI UDANI – KG GAJAH MATI , 28400 MENTAKAB , PAHANG .

12 JANUARI 2006

KANDUNGAN :

- ANGGERIK @ PENGANTAR / PERSADA KATA / PENDAHULUAN .

BAHAGIAN PERTAMA

- EPIGRAF

1. SYAIR KAYANGAN TERBAKAR

BAB 1 – 8

2. SYAIR CINTA LAILA

BAHAGIAN KEDUA

- EPIGRAF

a. GURINDAM ANAKANDA

b. SENANDUNG ANAK GEMBALA

c. SENANDUNG SUKMA

d. SENANDUNG ANAK PARI PARI

SEKADAR RENUNGAN .

ANGGERIK

Bila aku memuji Diri Mu

Dari tangkai hingga ke kelopak ..

terus ku layu .

Bila Engkau memuja diriku

Terus ku reput menjadi abu .

Namun .. apabila

Engkau memuja dan memuji Diri Mu

Tinta yang beku cair mendayu

Tiada terlukis Nama Mu Yang Satu

Melainkan warna ku menjadi milik Mu ..

Oh anggerik …!

Engkau tiada bau …

Jermian mu hilang dalam cahaya kundang ..

Dan sinaran lampu ungu yang meleburkan

Memecah pasu mu hingga bertaburan arang .. !

** lagi di entry akan datang ..

simi ..

No comments:

Post a Comment